phoneנשמח לעמוד לרשותכם בכל שאלה: 050-6242516

מתי כדאי לפנות לטיפול זוגי?

כל זוג מתמודד עם קשיים שונים, וכל טיפול מעניק לשני בני הזוג כלים אפקטיביים לשיפור הזוגיות. בהתאם התשובה העקרונית לשאלה שבכותרת היא תמיד. יחד עם זאת ישנם מצבים שבהם יש נחיצות גבוהה במיוחד לתהליך מסודר שבו ממפים את הכשלים ומוצאים להם מענה.

קשיי תקשורת

מצב אחד שבו כדאיות הפנייה לאפיק הטיפולי עולה הוא כשקשיי תקשורת מייצרים פערים בין בני הזוג ואפילו תהום של ממש. חשוב לזכור שבהיעדר תקשורת יעילה ונעימה, כל קונפליקט, כולל קל ולכאורה זניח, עלול להפוך למאבק יצרי וממושך. חוסר קשב של צד אחד לצד השני, ובוודאי שחוסר קשב הדדי, מכרסמים ביסודות הזוגיות – ובמקרה כזה טיפול זוגי נדרש כדי להקדים תרופה למכה ולמנוע הגעה למלחמה ולקרע בלתי הפיך.

בגידה ומשברים אחרים

אין מנוס מלהודות בכך: חלק גדול מהגברים וגם מהנשים לא שומר אמונים באופן מוחלט לבן/בת הזוג. הסיבות לכך רבות ומגוונות, וגם ההשלכות של בגידה משתנות מזוג לזוג – יש מצבים שבהם הזוגיות 'סופגת מכה קלה בכנף', אבל שומרת על יציבות, ויש גם מצבים שבהם מדובר בטלטלה דרמטית שמאיימת על המשך חיי המשפחה.

גם אירועים משמעותיים אחרים עלולים לייצר משבר חמור. כך למשל פיטורין וקושי למצוא עבודה, מצוקה כלכלית, מחלה קשה של אחד מבני הזוג או של קרוב משפחה, ועוד. טיפול בזוגיות במשבר עוסק קודם כל בהרגעת השטח ומתן מענה לרגשות הכואבים של שני הצדדים, ולאחר מכן ממנף את המשבר לחיזוק הזוגיות (משום שבגידה, לדוגמה, נובעת מבעיות שלא קשורות בהכרח למין, ולכן הטיפול הזוגי הוא הזדמנות להעלות אותן אל פני השטח – ולפתור אותן).

שחיקה מתמשכת

זוגיות, כמו כל דבר בחיים, נשחקת עם הזמן. זהו תהליך בלתי נמנע: ההתלהבות הראשונית מפנה מקום לשגרה שמטבעה היא פחות מלהיבה; הרגלים של בן/בת הזוג שנראו חינניים בתחילת הקשר הופכים למעצבנים; מפלס החשק המיני יורד; ואפילו מבחינה הורמונלית יש הבדל בין האופן שבו אנחנו מגיבים לאדם אהוב בשלבי החיזור ובניית הקשר לבין האופן שבו אנחנו מגיבים אליו אחרי כמה וכמה שנים.

השחיקה עלולה לפרק גם שותפויות מוצלחות מאוד, ולפגוע בזוגות גם כשיש אהבה אמיתית ביניהם. בטיפול זוגי במקרים אלה הדגש יהיה על מציאת דרכים אפקטיביות להעלאת רמת ההתלהבות, דרכים לעורר שוב את החשק המיני ואפילו דרכים שבהן בני הזוג ממציאים את עצמם מחדש, לחוד וביחד, וכך יוצרים חיים חדשים ומהנים.