phoneנשמח לעמוד לרשותכם בכל שאלה: 050-6242516

איך מתגברים על משבר בזוגיות

זוגיות היא קונספט מורכב. מצד אחד, רוב בני האדם משקיעים משאבים רבים כדי ליצור לעצמם זוגיות, וגם חווים בזכותה רגעים של אושר. הזוגיות עשויה גם לשדרג את החיים מבחינות רבות, אבל מצד שני היא גם מציבה לא מעט אתגרים. באופן כמעט בלתי נמנע מתרחשים גם משברים – שהופכים לסוג של צומת: כל משבר בזוגיות יכול להיות התחלה של סוף היחסים, ובאותה מידה יכול להיות נקודת מוצא לשיפור הזוגיות והחיים. כאן בעמוד תמצאו מידע מפורט ומועיל לגבי התמודדות עם הרגעים שבהם נדמה שהכל מתפרק, ובפרט איך מתגברים על משבר אמון בזוגיות.

מה זה בעצם משבר בזוגיות?

כדי להתגבר על משבר בזוגיות, צריך קודם כל להכיר בו, וכדי להכיר בבעיה כדאי להגדיר מה זה בעצם "משבר". בכל מערכת יחסים יש גם רגעים פחות טובים: חיים משותפים בין שני בני אדם שמן הסתם יש ביניהם הבדלים מייצרים גם קונפליקטים וקושי, אבל לא כל ויכוח בין בני זוג הוא משבר.

גם חילוקי דעות עמוקים ואפילו מריבה סוערת הם לא בהכרח משבר. מה כן? אין הגדרה חד-משמעית, אבל ככלל אם מרכיב יסודי בזוגיות הופך להיות מוטל בספק, ומעמיק בספק את המשך החיים ביחד – זהו מצב משברי שמחייב התייחסות מעמיקה. בפרט חשוב להפנות משאבים לנושא כשיש משבר אמון, מפני שללא אמון אמיתי ומלא לא תיתכן זוגיות.

הגורמים העיקריים למשברים בזוגיות

* שחיקה – גורם נפוץ במיוחד מפני שאין דבר שעמיד בפני שיני הזמן. גם אהבה גדולה נשחקת, וכתוצאה מכך מתפתחות תחושות של ריחוק ואפילו נתק. התחושות האלה מתעצמות בהדרגה, ומעלות את השאלה "מה אני עושה פה בעצם?"

* בגידה – עוד גורם שכיח למשברים בחיי בני זוג הוא בגידה. לעיתים קשר עם גבר אחר או אישה אחרת הוא תוצר של אותה שחיקה, לפעמים הבגידה נגרמת עקב חסך של האדם עצמו בלי קשר לטיב היחסים – ובכל מקרה נוצר משבר אמון בזוגיות וחובה לבנות מחדש את האמון.

* שינויים משמעותיים בחיים – החיים במאה ה-21 דינמיים מאוד. שינויים משמעותיים מטלטלים את ספינת הזוגיות, ובמקרים מסוימים מאיימים להטביע אותה. כך למשל עקב פיטורין והמתח שמייצר המצב הכלכלי החדש, סביבה מחלה קשה במשפחה ועוד דוגמה היא הגירה.

* פער בין בני הזוג – כל אדם מתפתח לאורך החיים. בהתאם מי שהתחתנו בגיל 30 מגלים כעבור עשור שיש הבדלים לא מבוטלים בין מי שעמדו מתחת לחופה לבין מי שחיים כרגע ביחד. כשנפער פער משמעותי במיוחד בין בני הזוג – פער שמהווה סיבה שכיחה להיווצרות משבר בזוגיות בגיל 40.

משבר אמון בזוגיות – או משבר אישי?

כל מערכת יחסים מושפעת באופן טבעי מהאישיות של שני בני הוג. בהתאם משבר אמון בזוגיות, ובעצם כל משבר, עשוי להיות תולדה של משבר בין האדם לבין עצמו. במקרים רבים אדם מחפש בזוגיות את מה שחסר לו בעצמו, ובפרט מענה למצוקות שהוא נושא איתו לאורך החיים. הבעיה היא שיחסים עם בן/בת זוג לא יכולים למלא חסכים רגשיים או אחרים, וכשלא מודעים לכך מתעוררים סימני שאלה ביחס להמשך החיים יחד.

בהתאם, ברוב המקרים גם במסגרת טיפול זוגי תוקדש תשומת לב לסוגיות שאיתן מתמודדים שני בני הזוג בנפרד. בדרך זו לשני הצדדים קל יותר לאמץ את נקודת המבט של האחר, וזהו כמובן בסיס הכרחי לתקשורת טובה וזוגיות יציבה, ובנוסף רף הציפיות מהיחסים משתנה והופך לנכון יותר.

צעדים הכרחיים להתמודדות עם משברים בזוגיות

השלב הראשון בדרך להתגברות על משבר בזוגיות, ואפילו להפיכתו למנוע צמיחה, הוא כאמור להכיר בבעיה. התכחשות רק תעמיק את הקושי ובמוקדם או במאוחר תוביל לפרידה. השלב השני הוא החלטה לפעול למען שיקום היחסים. מומלץ בחום לכל מי שרוצה לצלוח משבר להגיד – לעצמו, בקול רם – "אני רוצה לפתור את הבעיות. חשוב לי לתחזק ולחזק את הזוגיות".

בשלב הבא רצוי למפות את כל אותן בעיות בזוגיות שערערו אותה. עשו זאת בלי לעגל פינות ובלי פילטרים מרככים, אלא מתוך מבט מפוכח אל המציאות. במידת האפשר ערכו את הרשימה ביחד – תוך הקפדה להימנע מהאשמות הדדיות אלא רק לציין את הקשיים.

עוד דגש חשוב הוא להתנהל בשקיפות מול בן/בת הזוג ולנסות לחשוב כל הזמן ב"אנחנו" ולא ב"אני". על בסיס כל הצעדים האלה ניתן להתחיל תהליך טיפול מקצועי שיבטיח התמודדות מיטבית עם כל משבר בזוגיות.

מה כולל טיפול לזוגות במשבר?

טיפול לזוגות שחווים משבר כולל כאמור התייחסות גם למצוקות של כל אחד מבני הזוג בנפרד, וגם לגורמים לקשיים בזוגיות. מטפלת מנוסה תדע ליצור תקשורת פתוחה וחיובית, כזו שבמסגרתה מועלים גם תכנים קשים אבל בלי הטחת האשמות אלא מתוך מחויבות למצוא פתרונות. בנוסף, הטיפול הזוגי ידגיש את הצורך בשינויים, מפני שמערכת יחסים היא דבר דינמי. בעזרת טיפול מקצועי ניתן במרבית המקרים להתגבר על משבר בזוגיות – ואף למנף אותו לחיים טובים יותר באופן כללי.

זקוקים לעזרה ? מוזמנים להתקשר אלי לקביעת פגישה 050-6242516 או להשאיר פרטים כאן