phoneנשמח לעמוד לרשותכם בכל שאלה: 050-6242516

טיפול זוגי אחרי בגידה

על-פי מחקרים רבים, קשר מחוץ לנישואין – חד פעמי או מתמשך – הוא תופעה נפוצה מאוד. היא מאפיינת גברים וגם נשים, צעירים וגם מבוגרים, מכל שכבות האוכלוסייה. יש לה סיבות רבות ומגוונות, וגם השלכות משמעותיות, לרבות ערעור מערכת היחסים, גם כשיש אהבה וחיבור מוצלח. טיפול זוגי הוא כמעט חובה כדי להציל את הזוגיות, וכאן בעמוד תמצאו מידע מפורט בנושא כדי שתוכלו לקבל את ההחלטות הנכונות ביותר עבורכם.

הערה חשובה: בגידה היא מילה קשה, ובטיפול זוגי נדרשת באופן טבעי התייחסות מעמיקה לשורשי הבחירה לא לשמור אמונים לבן/בת הזוג, אבל מאחר שמדובר בהגדרה המקובלת, היא תופיע גם כאן.

משבר שהוא גם הזדמנות

כל קשר מחוץ לנישואין, ובפרט רומן ארוך, מטלטלים את הזוגיות באופן דרמטי. גם לאנשים שאינם רכושנים מטבעם קשה, כמעט בלתי אפשרי, להכיל את הבגידה באמון. בנוסף סקס תמיד מעלה שלל סוגיות ומעורר רגשות מכל הסוגים. במקרה של יחסי מין עם גבר/אישה אחרים, התוצאה תהיה עוד דלק למדורה ועוד מכשול בדרך חזרה לשגרה. למעשה, ללא טיפול זוגי אחרי בגידה המשך החיים המשותפים הוא משימה כמעט בלתי אפשרית, וגם אם לכאורה הצד הנבגד בחר להכיל את האירוע, יישארו משקעים קשים.

מצד שני, כל משבר הוא גם הזדמנות. בהתאם, אם לאחר הבגידה מגיעים בני הזוג לטיפול זוגי מקצועי, ביחד, אפשר למנף את הטלטלה למציאת מסלול חדש שיספק לשני הצדדים את כל הצרכים החיוניים מבחינתם.

בירור מעמיק של נסיבות הבגידה

אחד הדגשים החשובים במסגרת טיפול זוגי אחרי בגידה הוא להימנע מהאשמות. אמנם קשר עם גבר אחר או אישה אחרת הוא מעשה שפוגע במידה קשה בבן/הזוג, כך שהכעס מובן, אבל אם המטרה היא שיקום מערכת היחסים, עדיף לברר את הגורמים שהובילו לבגידה ולא להיות רק שיפוטיים. 

חשוב לציין: להבין מדוע האדם הקרוב ביותר אליכם פעל מאחורי גבכם, ועשה מעשה נורא בעיניכם, אין פירושו להצדיק את הבגידה – אלא פשוט להתבונן במציאות מבעד לעיני בן/בת הזוג, על-מנת לסלול את הדרך המיטבית לשיקום הקשר הזוגי ולהמשך החיים המשותפים.

הגורמים העיקריים לקשר מחוץ לנישואין, ואיך להתמודד איתם

בירור הגורמים לקשר הרומנטי ו/או המיני שמחוץ לנישואין מהווה כאמור בסיס לטיפול אפקטיבי בקשיים המהותיים שמעיבים על הזוגיות. הגורמים העיקריים הם:

* פערים בחשק המיני – תופעה נפוצה שנגרמת בגלל גיל וגם מפני שקשה לייצר ניצוצות בזוגיות ארוכת שנים. מטפלת זוגית מיומנת תמצא פתרונות מותאמים ספציפית לבני הזוג.

* ריחוק רגשי – בגידה לא מתרחשת רק על רקע צרכים מיניים לא מסופקים, אלא גם בשל צרכים רגשיים לא מסופקים (ובלא מעט מקרים ישנו קשר הדוק בין שני אלה). טיפול זוגי בוחן לעומק את הרגשות שחשים שני הצדדים זה כלפי זו, ואיך הם באים לידי ביטוי. ללא חיבור רגשי ממשי לא תיתכן זוגיות מיטיבה באמת, ולכן זהו נושא שחובה להקדיש לו את כל תשומת הלב הנדרשת.

* רצון לנקום – לא פעם הצד שמרגיש חלש בזוגיות, או אפילו נרמס, נוקם בבן/בת הזוג באמצעות רומן (או קשרים מזדמנים). במקרה כזה טיפול זוגי אחרי בגידה יבסס מערכת יחסים שוויונית יותר, מפני שבסופו של דבר זו הבעיה המהותית.

* צורך עז בריגושים – יש בגידות שהמניע להן הוא לאו דווקא קשיים בזוגיות אלא סוגיות שבין האדם לבין עצמו. בהקשר זה חשוב לציין שטיפול זוגי הוא טיפול גמיש מטבעו, וכולל התייחסות גם לנושאים שאיתם מתמודדים בנפרד בני הזוג.

* צורך בחיזוק הדימוי העצמי – גם מערכת יחסים נוספת מתוך צורך או רצון לחזק את הדימוי העצמי מחייבת קודם כל התייחסות לצד הבוגד ולבעיית הדימוי, ורק לאחר מכן התייחסות לזוגיות.

כנות מוחלטת

כשגבר מחליט לבגוד באשתו, או כשאישה מחליטה לבגוד בבעלה, וכמובן גם במסגרת בגידה אצל זוגות חד-מיניים, הבעיה היא לאו דווקא הסקס או כל מרכיב אחר באינטראקציה שהתגלתה, אלא הפרת האמון. ללא אמון לא ניתן לקיים מערכת יחסים אינטימית ארוכת טווח, ובעצם אי אפשר לחיות ביחד כשכל הזמן מרחף באוויר חשד. כדי לפתור את משבר האמון, במסגרת טיפול זוגי אחרי בגידה נדרשת כנות מוחלטת מצד שני הצדדים. במקביל יש להימנע משיפוטיות והטחת האשמות. זהו אתגר מורכב, ולכן יש חשיבות רבה לזהות אשת המקצוע שמובילה את התהליך.

טיפול זוגי אחרי בגידה עם אשת מקצוע מנוסה בלבד

טיפול זוגי אחרי בגידה עם אשת מקצוע מיומנת ואחראית הוא מסע מרתק, ובעיקר כזה שמייצר בהירות ולכן מספק תועלת רבה לשני בני הזוג. הטיפול מתחיל בהיכרות ראשונית והצגת מציאות החיים (כולל הקשר שמחוץ לנישואין) ע"י שני הצדדים, ומיד לאחר מכן יתבצע תיאום ציפיות. בהמשך הדרך יונחו על השולחן כל הקשיים וכל הרגשות המורכבים, וכשישנו בסיס איתן לזוגיות מיטיבה, המשבר יתורגם לשינוי מדויק ולהתחלת פרק חדש ומוצלח יותר בזוגיות.