phoneנשמח לעמוד לרשותכם בכל שאלה: 050-6242516

מתי כדאי לפנות לטיפול זוגי?

בראש ובראשונה עלינו להבין מהי זוגיות?
זוגיות הינה מערכת יחסים בין שני בני אדם המסכימים לחיות ביחד. ההסכמה חלקה מודעת ואף פורמלית (נישואין או הסכם) וחלקה מודעת ולא פורמלית וחלקה כלל לא מודעת.

נהוג ומקובל לחשוב כי יחסים זוגיים כוללים רבדים שונים של התנהגויות : יחסי מין , גידול ילדים במשותף, שיתוף וביטחון כלכלי וחלוקת מטלות בניהול הבית והחיים ואף יחסי חברה  והגשמה עצמית.הדבר המייחד יחסים זוגיים הוא נושא הבלעדיות  . ההסכמה היא שאת מרבית הנושאים הנ"ל בני הזוג עושים רק עם בן הזוג השני .הבסיס לקיום ההסכם הוא נאמנות ואמון שנוצרים כאשר בני הזוג נאמנים לבלעדיות של היחסים ביניהם. הכנסת גורם שלישי למערכת זו עלולה להוות פרצה שעשויה לפורר את תחושת האמון והנאמנות למסגרת הזוגית . דבר כזה עלול לגרום לקריסת ההסכם ולהבא לקיצה את המערכת הזוגית.

מהם הגורמים הנפוצים לפגיעה במערכת?

ישנם גורמים רבים המושפעים מהאישיות ,ההסטוריה והערכים הייחודיים לכל זוג . אולם ניתן להצביע על מספר גורמים נפוצים המהווים את מרבית הסיבות בגללן זוגות נקלעים לקשיים זוגיים:

 קשיי תקשורת

השוני הקיים באופן נורמטיבי בין בני אדם בכלל ובני זוג בפרט גורם לעיתים קרובות לקשיים בתקשורת :מרבית הקשיים שורים לקושי בפרוש נכון של המסרים בין בני הזוג. פרושים מוטעים הם נפוצים מאד ומהווים סיבה להרבה קשיים שזוגות חווים  וגורם למריבות או התרחקות ועלבונות   קושי בפרוש  עלול לייצר פערים בין בני הזוג ואפילו תהום של ממש. חשוב לזכור שבהיעדר תקשורת יעילה ונעימה, כל קונפליקט, כולל קל ולכאורה זניח, עלול להפוך למאבק יצרי וממושך. חוסר קשב של צד אחד לצד השני, ובוודאי שחוסר קשב הדדי, מכרסמים ביסודות הזוגיות – ובמקרה כזה טיפול זוגי נדרש כדי להקדים תרופה למכה ולמנוע הגעה למלחמה ולקרע בלתי הפיך.

בגידה ומשברים אחרים

אין מנוס מלהודות בכך: חלק גדול מהגברים וגם מהנשים לא שומר אמונים באופן מוחלט לבן/בת הזוג. הסיבות לכך רבות ומגוונות, וגם ההשלכות של בגידה משתנות מזוג לזוג – יש מצבים שבהם הזוגיות 'סופגת מכה קלה בכנף', אבל שומרת על יציבות, ויש גם מצבים שבהם מדובר בטלטלה דרמטית שמאיימת על המשך חיי המשפחה.

גם אירועים משמעותיים אחרים עלולים לייצר משבר חמור. כך למשל פיטורין וקושי למצוא עבודה, מצוקה כלכלית, מחלה קשה של אחד מבני הזוג או של קרוב משפחה, ועוד. טיפול בזוגיות במשבר עוסק קודם כל בהרגעת השטח ומתן מענה לרגשות הכואבים של שני הצדדים, ולאחר מכן ממנף את המשבר לחיזוק הזוגיות (משום שבגידה, לדוגמה, נובעת מבעיות שלא קשורות בהכרח למין, ולכן הטיפול הזוגי הוא הזדמנות להעלות אותן אל פני השטח – ולפתור אותן).

שחיקה מתמשכת

זוגיות, כמו כל דבר בחיים, נשחקת עם הזמן. זהו תהליך בלתי נמנע: ההתלהבות הראשונית מפנה מקום לשגרה שמטבעה היא פחות מלהיבה; הרגלים של בן/בת הזוג שנראו חינניים בתחילת הקשר הופכים למעצבנים; מפלס החשק המיני יורד; ואפילו מבחינה הורמונלית יש הבדל בין האופן שבו אנחנו מגיבים לאדם אהוב בשלבי החיזור ובניית הקשר לבין האופן שבו אנחנו מגיבים אליו אחרי כמה וכמה שנים.

השחיקה עלולה לפרק גם שותפויות מוצלחות מאוד, ולפגוע בזוגות גם כשיש אהבה אמיתית ביניהם. בטיפול זוגי במקרים אלה הדגש יהיה על מציאת דרכים אפקטיביות להעלאת רמת ההתלהבות, דרכים לעורר שוב את החשק המיני ואפילו דרכים שבהן בני הזוג ממציאים את עצמם מחדש, לחוד וביחד, וכך יוצרים חיים חדשים ומהנים.

אז… מתי נדע כי כדאי לפנות לטיפול זוג?

התשובה פשוטה : כשמרגישים רע בתוך הזוגיות , כשמרגישים לא מובנים או לא בטוחים או כעוסים לעיתים קרובות. כשהמקום שגרם פעם לאושר והנאה הפך לגורם למתח ולאי הבנה וחרדה. זה הזמן לפנות לעזרה מקצועית של מטפל/ת מיומנת ומקצועית במטרה להבין ולתקן  את היחסים  כי הזוגיות היא הבסיס לאושר והגשמה ולחיים מלאים ומתפתחים והרי זה מה שאנחנו כולנו רוצים