phoneנשמח לעמוד לרשותכם בכל שאלה: 050-6242516

איך טיפול זוגי יכול לעזור למערכת היחסים שלכם?

רוב בני האדם מתרגלים אינטראקציות חברתיות מסוגים שונים כבר מגיל צעיר מאוד, אבל גם כך זוגיות, ובוודאי כזו שנמשכת שנים רבות, היא אתגר לא פשוט. אין כמעט זוג שלא חווה קשיים, ואפילו משמעותיים, לאורך הדרך המשותפת, ובכל מצב שבו אותם קשיים מאיימים לפרק את השותפות הפתרון הנכון הוא טיפול זוגי. למעשה, בלא מעט מקרים הטיפול הזוגי הוא חבל הצלה של ממש, כשבזכות התהליך המדויק נמנעת פרידה כואבת (או המשך חיים משותפים עם מריבות אינסופיות ותסכול הדדי, תרחיש לא פחות גרוע כמובן).

תרגול מבוקר של קשב מלא

דרך אחת שבה הטיפול הזוגי מסייע למערכת יחסים, בין אם חדשה ובין אם ותיקה, היא באמצעות שיפור ניכר של יכולות הקשב – של שני הצדדים. "אי אפשר לדבר איתך!" או "אולי פעם אחת תקשיב לי?!" הם משפטים שנשמעים לעיתים קרובות, בניסוח כזה או אחר, בבתים שבהם מערכת היחסים לא כוללת קשב אמיתי. לרוב שני בני הזוג מרגישים שהם דווקא כן קשובים לצד השני אבל הוא לא מתנהל באופן דומה. בקליניקה, מרחב שמטבעו מסייע לשינוי הדינמיקה הקיימת, וכשהטיפול הזוגי כולל טכניקות שונות ליצירת קשב אמיתי, המצב משתנה ובזכות אשת המקצוע מתורגל קשב מלא.

זיהוי הקונפליקטים האמיתיים

הקשב, שהולך ומשתפר ככל שהטיפול מתקדם, מאפשר לשני בני הזוג לומר בכנות את אשר על ליבם. ככל שהם משתפים יותר – את מה שהם אוהבים, את מה שהם סולדים ממנו, את מה שמפחיד אותם וכו' – כך ניתן להגיע אל השכבות העמוקות באמת באישיות של כל אחד מהם, ולכן גם בזוגיות. בהתאם טיפול זוגי מוביל לזיהוי הקונפליקטים האמיתיים, אלה שבדרך כלל חבויים מתחת לוויכוחים שעשויים להיראות חסרי חשיבות, אבל דווקא בגלל שהם חבויים הם מכרסמים בהתמדה ביסודות מערכת היחסים.

בניית הרגלים חדשים

בדיוק כפי שכושר גופני מושג בזכות שגרת אימונים, גם זוגיות יציבה ומיטיבה מחייבת תרגול – של התנהלות שגם מתחשבת בצרכים וברצונות של הפרטנר או הפרטנרית וגם מביאה לידי ביטוי את האינטרסים של האדם עצמו. מאחר שבחלק מהמקרים יש כאמור קונפליקטים בין אלה לאלה, נדרשת מציאת איזון מדויק ביניהם. גם לאחר שמגיעים לתובנות הנכונות, לא תמיד קל ליישם אותן וייתכנו באופן טבעי "נפילות" – אבל טיפול זוגי מלמד להתמודד גם עם אותם רגעים שבהם בני הזוג חוזרים לדפוסים הפחות טובים עבורם. חזרה על תרגול ההרגלים החדשים והפקת לקחים גם מהפספוסים משפרות עוד ועוד את הזוגיות, וככל שהחיים המשותפים הופכים נעימים יותר והאהבה חוזרת לנצנץ, כך ההתנהגות החדשה מרגישה טבעית לחלוטין.