phoneנשמח לעמוד לרשותכם בכל שאלה: 050-6242516

טיפול בחרדות בעזרת CBT

חרדה היא תופעה נפוצה למדי, בוודאי יותר מכפי שנהוג לחשוב: על-פי הערכות שונות כ-5% מהאוכלוסייה מתמודדים עם הפרעות חרדה מסוגים שונים, כשאצל נשים השכיחות היא פי 2 מאשר אצל גברים. כמו כן ישנם יותר צעירים עם חרדות מאשר מבוגרים, ובכל מקרה כדאי לדעת שיש פתרון למצוקה – CBT.

מה כולל הטיפול ?

CBT היא שיטת טיפול המתאימה למגוון רחב של מצבים, ובפרט כשהמטרה היא שיכוך חרדות. השם הוא ראשי תיבות של הביטוי Cognitive Behavioral Therapy, כלומר טיפול קוגניטיבי התנהגותי. זוהי גם מהות השיטה – טיפול המתייחס גם לפן הקוגניטיבי וגם לפן ההתנהגותי, כשבאמצעות שינוי התפישה (הקוגניציה) משתנים גם דפוסי ההתנהגות של האדם ואלה שלא נכונים עבורו מפנים מקום לדפוסים חדשים.

שינוי התפישה במסגרת טיפול בחרדות בחיפה מתבצע באמצעות שיחות בין המטפל או המטפלת לבין האדם הסובל מחרדה. דרך השיחות ניתן ללמוד מהו מקור החרדה, כשלרוב מדובר על שגיאות מחשבה או אמונות שליליות (שעברו מההורים, נוצרו עקב טראומה ועוד). העלאת אותן אמונות שליליות ושגיאות מחשבה לתודעה מאפשרת להתבונן בהן מזווית חדשה, להמיר אותן בתפישה מציאותית חיובית ולאחר מכן גם ההתנהגות של האדם כאמור עוברת את השינוי הרצוי.

באילו סוגי חרדות ניתן לטפל באמצעות השיטה?

הטיפול הקוגניטיבי התנהגותי מחולל תמורות משמעותיות לטובה גם אצל מבוגרים וגם אצל נערים ונערות, עבור כל סוגי החרדות. בהתאם ניתן לטפל ב-CBT במקרים של חרדה חברתית (חרדה שהשכיחות שלה במגמת עלייה), הפרעת דחק פוסט טראומתית (PTSD, חרדה שהיא תוצר של טראומה ספציפית ובעקבותיה כאמור אמונות מגבילות), חרדת נטישה, פוביות ספציפיות (מכלבים, ממקומות סגורים, ממים), הפרעת פאניקה (אפיזודות פתאומיות של סימפטומים פיזיים עזים ובהם כאב בחזה, דופק מהיר מאוד, קוצר נשימה ולחץ, ולכן האדם עלול להרגיש שהוא עובר התקף לב), חרדת בחינות, חרדת טיסות ועוד.

תהליך ממוקד ומדויק

מעבר לשיעורי ההצלחה המרשימים של שיטת ה-CBT, יש לה עוד יתרון מובהק עבור כל אדם בחיפה ובצפון שחרדה כזו או אחרת מגבילה את חייו ופוגעת בשגרת היום שלו: משך הטיפול.

בזכות ההתמקדות בגורמים הספציפיים לחרדה, אין צורך בתהליך ממושך ובניגוד לטיפול פסיכולוגי קליני אין נבירה בעבר. ברוב המקרים ניתן להשלים את התהליך המדויק ומכוון המטרה תוך כ-3 חודשים, כשכבר במהלכו החרדה מתחילה להתפוגג בהדרגה – עד שהיא יוצאת מחייו של האדם והם הופכים לטובים, נעימים ומאפשרים.