phoneנשמח לעמוד לרשותכם בכל שאלה: 050-6242516

פרק ב בזוגיות

במאה ה-21 פרק ב בזוגיות הוא תרחיש שכיח למדי. שיעור הגירושין נמצא במגמת עלייה, 50 זה השלושים החדש וגם בגילאים מבוגרים יותר ישנו רצון למצות את החיים, כולל אהבה ומערכת יחסים מיטיבה. לכל פרק ב יש כמובן מאפיינים ספציפיים, אבל יש גם מכנה משותף: לא מעט אתגרים. כאן בעמוד תמצאו מידע שיעזור לכם להבין איך כדאי להתמודד עם כל קושי או מהמורה.

חיבור מדויק של שתי משפחות

כשלבני הזוג יש ילדים, ובדרך כלל יש ילדים, אריגת שתי המשפחות לכדי משפחה אחת הוא אתגר מורכב במיוחד. כשהילדים קטנים יחסית ועדיין גרים עם ההורה, הצורך בחיבור עולה בשלב מוקדם, מעצם הרצון לבלות יחד גם בבית. גם כשהילדים כבר עזבו את הקן, ישנה ציפייה ליחסים מוצלחים בין כולם.

חשוב להדגיש מיד: לא פשוט לג'נגל בין הצורך (והרצון) להשקיע בזוגיות החדשה, המחויבות (והאהבה) לילדים ושאר מטלות החיים (עבודה, הורים מבוגרים וכו'). לפעמים הילדים מפגינים עוינות לעצם הרעיון של פרק ב, ויש גם קונפליקטים סביב שגרת החיים המשותפת. המפתח הוא סבלנות וכנות. ייעוץ זוגי לקראת ובמהלך פרק ב מסייע לשני בני הזוג להתבונן במציאות, ובמשפחה החדשה, מבעד לעיני הפרטנר/ית. תועלת נוספת היא היכולת להביע רגשות ודעות מבלי לגרום למלחמה, אלא מתוך חתירה לפתרון נכון עבור כולם.

מרבה נכסים מרבה דאגה?

עוד מוקד לקושי במקרים רבים של פרק ב בזוגיות הוא הפן הפיננסי. הפרק הראשון, בדרך כלל, מתחיל כשלשני בני הזוג יש יחסית מעט משאבים חומריים. מעבר לכך, תשומת הלב מופנית לשלל נושאים אחרים. בפרק השני כבר יש נכסים ולכן יש גם דאגה. אף אחד לא רוצה לסכן רכוש שצבר בעמל רב, מה גם שישנה מודעות לסיכוי הלא מבוטל שגם הפרק הזה יסתיים בפרידה. הגיל המבוגר יותר וההבנה שצריך לחשוב על הזקנה מובילים אף הם לצורך להגן על נכסים. גם בנושא זה נדרשת כנות, ואיתה שקיפות והוגנות, ועל הבסיס הזה אפשר לייצר בקלות מצב win-win.

הקושי המובן להתמסר מחדש לפנטזיה

חתונה, גם במאה ה-21 שבה אנחנו מפוכחים ואפילו ציניים, היא פנטזיה. ההתחייבות לחיות את כל המשך החיים לצד אדם ולהיות שם תמיד עבורו נשענת על אמונה בנצחיות האהבה. כשכותבים את פרק ב, קשה יותר להאמין בכך, מפני שהפרק הראשון הוכיח שהמציאות מורכבת ועלולה לפרק גם זוגיות שנראתה יציבה מאוד (בתחילת הדרך). מצד שני, ללא האמונה הזו קשה, ואולי אפילו בלתי אפשרי, לייצר מערכת יחסים אינטימית ועמוקה.

טיפול זוגי, מותאם כמובן למי שבוחן את המציאות מבעד לעיניים ריאליות ולא משקפיים ורודות, מאפשר התמסרות מחודשת – לא לפנטזיה, אלא לזוגיות בוגרת, יציבה ונכונה (תוך הבנה שאין טעם לשאוף לנצח, אלא פשוט לשנים טובות רבות ככל האפשר).

להתגמש למען האהבה החדשה

יש גברים ונשים שמרגישים אחרי הגירושין מנוצלים. הסיבה לכך היא התחושה שהם השקיעו המון במערכת היחסים ובמשפחה, ויתרו על האינטרסים שלהם במקרים רבים ולמרות זאת הנישואין לא החזיקו מעמד. באופן טבעי אם הרגש הזה נשאר ולא מטופל, האדם יחשוש להיות מנוצל שוב, ולכן לא באמת יתאים את עצמו לזוגיות החדשה גם אם יש אהבה (ובסופו של דבר אין מערכת יחסים בלי להתגמש במידה מסוימת).

גם הסוגיה הזו עולה לא פעם במסגרת ייעוץ למי שנמצאים בפרק ב בזוגיות. למעשה, בכל טיפול זוגי מוקדשת תשומת לב לצלקות הרגשיות של כל אחד מבני הזוג בנפרד, וזהו המצב גם בזוגיות חדשה אחרי גירושין. 

למנף את המודעות ואת הבשלות לזוגיות מיטיבה

לגרושים, גרושות, אלמנים ואלמנות יש משאב חשוב מאוד: מודעות. אחרי שכבר עברו דבר או שניים בחיים, והתמודדו עם לא מעט אתגרים, יש גם בשלות רגשית וגם נקודת מבט נרחבת יותר על החיים. אלה נכסים יקרי ערך, ולכן לפרק ב בזוגיות יש סיכוי טוב להצליח למרות כל המהמורות הנ"ל (ואחרות). ייעוץ זוגי של אשת מקצוע מיומנת מסייע למנף את המשאבים הנ"ל לבניית מערכת יחסים מדויקת ומהנה.

ייעוץ במקרים של פרק ב בזוגיות – בסיס יציב להצלחה ארוכת טווח

פרק ב בזוגיות מציב כאמור לא מעט אתגרים, אבל יש לו גם בסיס איתן להצלחה. במקרים רבים ההבדל בין כישלון לשמר את הקשר (ובעקבותיו חיפוש פרק ג, ו-ד, ו-ה) לבין נחת ארוכת שנים מהזוגיות החדשה הוא ייעוץ זוגי. כששני בני הזוג מכווננים את עצמם – בתהליך שהמהות שלו היא Fine Tuning, ביסוס תקשורת נכונה ותיאום ציפיות – יש סיכוי גבוה במיוחד לזוגיות טובה ומיטיבה.